3 januari 2019
“Ook in deze eerste week van het nieuwe jaar,
sta ik met mijn nieuwsbriefje klaar…”
Een nieuw jaar! Met zijn nieuwjaarsbrieven, zijn vuurwerk en … zijn goede voornemens.
Heb jij goede voornemens gemaakt voor je bedrijf? Dingen die je anders wil gaan doen? Meer nieuwsbrieven? Meer netwerken?
Nope, ik wil hier geen pleidooi houden voor onrealistische wensen.
Ik wil zéker geen pleidooi houden voor valse hoop.
“Als ik 50.000 euro omzet heb, dán ga ik me zeker voelen over mezelf.”
“Als ik 10 klanten per maand heb, dán weet ik dat ik iets te bieden heb.”
“Als ik 10 kilo ben afgevallen, dán …”
Enzoverder enzovoorts.
Je kent mij (en jezelf) al goed genoeg om te weten dat het zo niet werkt.
En toch zijn er wel dingen die je anders wil in je bedrijf.
Maar hóé dan, als het maken van goede voornemens niet werkt en ons alleen maar het gevoel ‘ziedewel, weeral mislukt, het gaat me nooooit lukken’ geeft?
Succesfactor 1 voor verandering: Je moet het echt zélf willen.
Er moet iets zijn in jou van ‘dit wil ik ECHT niet meer’ of ‘dat doel is zo belangrijk, dat wil ik ECHT’.
Je ziet, de motivatie kan komen vanuit wat we níét meer willen (niet meer wakker liggen als er facturen komen, niet terug willen naar een vaste job, niet meer onderbetaald worden enz.) of vanuit wat we juist wél willen (ons gerust voelen elke dag, weten dat wat je doet zinvol is, een bepaald omzetdoel enz.)
Het ene is niet beter dan het andere.
Maar er moet wel urgentie achter zitten.
Het moet voor jou DRINGEND en BELANGRIJK zijn.
Ik geef een voorbeeld, totaal niet business gerelateerd.
Ik heb al lang migraine (al héééél lang, zeker al een jaar of 15 ofzo).
In het begin af en toe een aanval, daarna steeds meer, dus begonnen met migraine-medicatie te slikken. Logisch, want elke maand of zelfs vaker 2 of 3 dagen aan een stuk in je bed liggen, dat gaat ook niet echt als je een bedrijf hebt hè.
Fast forward naar een half jaar geleden. De migraine was in die jaren alleen maar toegenomen. Geen enkele preventieve medicatie had ooit geholpen, dus behelpen met medicatie die de symptomen bestreed.
Gevolg was dat ik ondertussen ongeveer 4 à 5 van de 7 dagen migraine had.
Googelen had me ondertussen al lang geleerd dat die medicatie daar op lange termijn geen goed aan deed, integendeel, dat die nog méér aanvallen uitlokte.
Mijn huisarts had al verteld over mensen die zich dan in het ziekenhuis lieten opnemen om van die medicatie af te kicken.
Maar dat zag ik totaal niet zitten.
Tot ik eind augustus (en ik herinner me zelfs het moment niet meer, alleen dát ik de beslissing genomen heb) besliste om die medicatie niet meer te nemen.
Nu niet, nooit niet, gedaan ermee.
Sindsdien heb ik in bed geleden met migraine (ah ja want geen middel om het weg te nemen), ontdekt dat die pijn te verdragen was (met de mantra ‘als het zo blijft, kan ik het nog wel uithouden de komende 5 minuten’) en zijn mijn aanvallen superveel verminderd.
Als je me dit een jaar geleden gezegd had (dat ik ging stoppen met die medicatie dus) had ik je voor gek verklaard.
Maar als iets écht dringend wordt, écht belangrijk, dan zijn we klaar om die stap te zetten.
Dan zijn we klaar om écht te doen wat nodig is. Dan zijn we bereid om de gevolgen van onze acties te dragen.
Succesfactor 2 voor verandering: Consistente actie waarvan je in het begin geen énkel effect merkt.
A goal without a plan is just a wish.
Je ként die uitspraak.
Je wéét dat je actie moet doen om een doel te bereiken.
Consistente actie.
Alleen, wat ik deze week nog eens véél duidelijker besefte toen ik zag voorbijkomen: je acties hebben in het begin géén effect.
GEEN effect.
Je snoept een dag minder omdat je je fitter wil voelen en je voelt de volgende dag geen énkel verschil.
Je gaat sporten en de eerste weken voel je geen énkel verschil (of alleen negatief verschil, al die spierpijn enzo ).
Je plaatst vanaf vandaag elke dag een Facebookpost en de eerste maand, de eerste 2 maanden, misschien wel de eerste 3 maanden merk je geen énkel effect.
Je schrijft vanaf deze week elke week een nieuwsbrief en het duurt misschien wel een half jaar eer je hierdoor klanten krijgt.
Je gaat netwerken en pas de 5de keer spreek je iemand die eventueel interessant zou kunnen zijn.
Dat is normaal, beter nog: zo wérkt het nu eenmaal.
En dus doe je VOORT. Omdat je ook wéét dat je sowieso effect zal zien als je blijft volhouden.
Succesfactor 3 voor verandering: Niet zo snel als een ander, maar zo snel als jij kan.
Ieder heeft een ander tempo. We hebben allemaal andere hindernissen te overwinnen, ook als het gaat om ons bedrijf.
Vergelijk je niet met anderen (‘zie hoe snel het bij die gaat, en zie hoeveel omzet die al heeft, en zie hoeveel volgers die al heeft’) maar hou de referentie bij jezelf.
Ga jij zo snel als je kan gaan? Dan is het helemaal oké.
Verandering is niet altijd direct zichtbaar aan de buitenkant, dat kan ook niet (zie succesfactor 2).
Maar wees eerlijk naar jezelf, want er is een verschil tussen zo snel gaan als jij kan enerzijds en uitstelgedrag anderzijds.
Wat daarin voor mij altijd een goeie aanwijzing is, is hoe ik reageer op andere mensen.
Als ik zelf weet dat ik alles doe wat ik op dat moment kán doen, raakt kritiek me niet. Als ik daarentegen zelf ook al wel weet dat ik aan het slabakken ben en excuses zoek voor mezelf dan geraak ik heel geïrriteerd als mensen me feedback geven over de groei van mijn bedrijf.
Kortom, wat je ook wil veranderen, welke stappen je ook wil zetten met je bedrijf: ik wens je een heel mooi 2019.
Neen, we hebben niet alles onder controle maar verandering is wel degelijk mogelijk.
Niet met vuurwerkknallen en feestgedruis, maar door kleine acties, elke dag opnieuw. En dat wens ik je toe.
Warme nieuwjaarsgroeten,
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x